انسان کامل از منظر قرآن و روایات
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده حسن شهاب موسوی
- استاد راهنما محمد حسن قدردان قراملکی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1381
چکیده
کمال انسان، مسأله اصلی این پژوهش است که با تکیه بر آیات قرآن کریم و روایات مورد بررسی قرار گرفته است. فلاسفه مغرب زمین هریک، بُعدی از وجود انسان را مورد توجه قرار داده اند؛ مثلا افلاطون به جایگاه حکمت و نقش آن در کمال انسان اشاره می کند، و سارتر از میان تمام ارزش ها تنها به آزادی خواهی انسان توجه می کند. فلاسفه اسلامی هم تا پیش از صدرالمتألهین، جوهر انسان را عقل می دانستند. با این وصف، روشن است که انسان مورد نظر فلاسفه را نمی توان انسان کامل دانست زیرا تنها قسمتی از کمال را داراست. از نظر اسلام، انسان کامل، انسانی است که همه ارزش ها در وجود او به کمال برسد؛ یعنی هم از نظر فکری و هم از نظر روحی تمام مراتب کمال را طی نماید. قرآن کریم، انسان را موجودی با خلقت خاص می داند که خداوند به خلق آن مباهات فرموده است. انسان موجودی است کمال پذیر، دارای کرامت ذاتی، و برخوردار از فطرت الهی که بار امانت الهی را بر دوش می کشد و خلیفه خدا بر زمین است. برخی نشانه ها مانند خضوع و خشوع، معاشرت نیکو با جاهلان، عبادت و تهجد، امید و توکل به خدا، انتخاب نیکو و پرهیز از تقلید کورکورانه، امامت متقین، خلافت الهی، اخلاص، وفای به عهد، معاونت بر نیکی، و جهاد و استقامت در راه خدا از ویژگی هایی است که در قرآن برای انسان کامل ذکر گردیده است. اما اگر انسان به پیروی از هوای نفس و حب دنیا روی آورد موقعیت کمال را از دست داده و به مراتب نازلی سقوط می کند. در روایات اهل بیت( نیز ویژگی های برجسته ای همچون قرب به خدا، طهارت طبع، ظاهر نیکو، انصاف، گفتار حق، تواضع و ... برای انسان کامل ذکر شده است. بر اساس ویژگی هایی که در قرآن و روایات ذکر شده است می توان حضرت ابراهیم(، پیامبر بزرگ اسلام( و حضرت علی( را از مصادیق اصلی انسان کامل دانست.
منابع مشابه
انسان کامل از منظر شهید مطهری و قرآن و روایات
رساله حاضر به منظور بررسی انسان کامل از دیدگاه شهید مطهری و قرآن و روایات صورت گرفته است. که طبق دیدگاه آنها انسان برای این که به کمال برسد و راه کمال را بپیماید باید سختی ها و محرومیت هایی را تحمل کند و نیز بر اعمال خود مراقبت داشته باشد تا به یک انسان کامل و نمونه که دارای بینشی بالا است تبدیل شود، و نیز با توجه به این که افراد نسبت به این موضوع آگاهی چندانی نداشتند رساله حاضر در نظر دارد به ...
15 صفحه اولصفات انسان کامل از منظر قرآن و رویات
انسان کامل انسانی است که صفات بالقوه قرار داده شده در خود را به فعلیت برساند. جریان این صفات در وجود اوست که او را به مقام خلیفه اللهی میرساند. روش در این پژوهش، تحلیلی، اسنادی است. بررسی آیات قرآن کریم و روایات وارده از ائمه معصومین و روش زندگی آنان (سیره) چگونگی تخلق به این صفات و دستیابی به این جایگاه را روشن مینماید. ظهور این صفات در فردی آنرا به کمال رسانده و از اینرو شایستگی خلافت اله...
متن کاملعبودیت از منظر قرآن و روایات
انسان خلق شده تا بندگی کند، خداوند و عظمتش را بی واسطه دریابد، در صفحهی روزگار خود را از هرگونه قید و شرطی آزاد سازد، خویش را در محضر حق دیده و از طمع و افتهای راه دوری جوید. مصادیق بندگی همانا عبادات است و شامل نماز، روزه، جهاد، حج، خمس، زکاه، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری است. مسلمان باید آنها را سرلوحهی واجبات خود دانسته و به آنها یقیناً عمل کند. باید از ابزار و ...
متن کاملبکاء ممدوح از منظر قرآن و روایات
بکاء از جمله احوال انسانی است که ظاهر و باطنی دارد. ظاهر آن، امری فیزیولوژیک است و باطن آن همان عوامل درونی و عاطفی مربوط به روح آدمی است. گریه همانند خنده یکی از نعمتهای بزرگ الهی به انسان است و در زندگی و رشد افراد عملکردهای متفاوت دارد. مقالة حاضر با هدف شناسایی و بیان جایگاه بکاء ممدوح در قرآن و روایات تدوین شده است. اسلام برای بکاء ممدوح اهمیّت خاصّی قائل شده است و برای آن جایگاه ویژهای در...
متن کاملهوش معنوی از منظر قرآن و روایات
امروزه مطالعات مربوط به معنویت با مفهوم هوش عمیقاً گره خوردهاست و بررسی و تحقیق در این حوزه از مفاهیم چالشبرانگیز محسوب میشود. ساختار هوش معنوی، جنبههای ذهنی معنویت را با کاربرد عینی هوش ترکیب کرده، با استفاده از مفاهیم روانشناسی، زیستشناسی، مذهب و معنویت دو عنصر اساسی "توانایی" و "معنویت" را به صورت درهم تننیده بیان میکند. هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی روانشناختی هوش معنوی و جستجو، شناسای...
متن کاملانسان کامل از منظر امام خمینی(س)
انسان کامل حقیقة الحقایق و روح الارواح و صورت همة صورتها و مادة المواد و جامع جمیع مراتب کمال است که صفات جمال و جلال را در خود به صورت مخفی دارد. از نظرگاه عارفان، انسان کامل انسانی است که به خدا میرسد و مظهر کامل همة نامها و صفات حق میشود. تعبیر انسان کامل در قرآن و سنّت به کار نرفته و به جای آن از تعبیر مسلمان و مؤمن کامل (انسانی که در مسیر دین و ایما...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023